Nog even genieten!

15 januari 2020 - Karen, Kenia

Na een nacht waarin de meesten van ons goed konden uitrusten, werden we wakker en gingen we vroeg (7:00 uur) ontbijten. Eigenlijk moesten we nog eerder uit ons bed, want we werden verwacht bij een mis/kerkdienst, maar omdat gisteren ook een vroegertje was, hebben we besloten later aan te sluiten. Om de relatie goed te houden met de universiteit hadden we van te voren gezegd dat we probeerden op tijd te komen, maar in Kenia geef je eigenlijk dan al aan dat het waarschijnlijk niet gaat lukken.

Na een rit waarin we weer de mooie vallei zagen, maar ook veel achter vrachtwagens zaten, arriveerden we bij de St. Paul University. De kerkdienst was nog bezig, een man voorin maakte schijnbaar hele goeie grappen, want de zaal moest erg hard lachen, terwijl wij dachten: “Waar zijn we beland?”. Hij verwelkomde ons en zei dat wij ons vast vervelend voelden dat we te laat waren, maar dat we, volgens de regels van Kenia, echt op tijd waren. Het duurde echter maar even en toen stonden we al weer buiten. Vervolgens werden we verwelkomt door het bestuur van de universiteit die ons erg hartelijk welkom heette. Na een aantal keer voorstellen werden we in groepen (per opleiding) gedeeld en kregen we een rondleiding over de campus. Hierbij was ook de mogelijkheid om vragen te stellen aan studenten. Wij (Elianne en Naomi) kregen ook een medische kliniek te zien en hadden een Nederlandse student in onze groep (die dus op de St. Paul University zit).  Zij gaf ons ook een rondleiding in haar ‘huisje’.

Terug gekomen in het lokaal waar we begonnen, was er een vragenronde over de universiteit. Samengevat, was het een grote, moderne uni, waaraan je meerder bachelors en master kon volgen, zoals Leadership and Management, Development studies and Communication. Je kon ook bij de universiteit wonen, wat in tegenstelling tot Nederland erg goedkoop was! Wij waren erg moe, maar de docenten daarentegen waren erg enthousiast!

Hierna konden we gaan lunchen, en je raad het al, we aten rijst! Tijdens de lunch spraken we weer met de Nederlandse studente over hoe zij hier leefde, met betrekking tot veiligheid, voedsel en hoe ze de lessen vond. Ook kwam de stoelgang van iedereen weer ter sprake, want dat is ons dagelijks gespreksonderwerp!

Hierna klommen wij weer in de trucks en reden zonder file(!) naar het guesthouse. We kwamen ongeveer kwart over 3 aan, dus we hadden nog een hele vrij middag. We gingen lekker zonnen, werden ook heel snel bruin (of rood) omdat we dicht bij de evenaar zitten. Er werden veel spelletjes gedaan en nu wachten we weer op het dinner met waarschijnlijk rijst als hoofdingrediënt.
Mama’s willen jullie komende weken Hollandse stamppotjes voor ons maken?

Vanavond staat de goodbye party op het programma en de voorbereiding worden nu getroffen!! Dit wordt vast leuk! Tot morgen!

Elianne en Naomi

IMG_3906IMG_3901IMG_3900IMG_3898IMG_3896IMG_3895IMG_3888IMG_3887

1. Willy de Groot-van Saane:
    15 januari 2020
    Veel plezier vanavond! Erg leuk om te lezen allemaal en we kijken ook uit naar jullie terugkomst!
  2. Oma van Mark:
    15 januari 2020
    Oma van Mark
    Gelukkig hoor dat jullie toch ook weer een beetje naar de Hollandse stampotjes gaan verlangen ik denk dat alle moeders er helemaal blij van worden als ze dit lezen groetjes en zullen hopen gauw tot ziens
  3. Yvonne Girgis:
    16 januari 2020
    We hebben weer genoten van jullie laatste reisverhaal! Ik was bezig met de voorbereiding van een rijsttafel, maar daar zie ik toch maar vanaf haha😊. Nog veel plezier vandaag en alvast een hele goede terugreis!😎👍✈️👍