Wat gaan wij precies doen in Kenia?

31 december 2019 - Ede, Nederland

Wij hebben als studenten meerdere keren de vraag gehad wat we precies gaan doen in Kenia: 'Gaan jullie hulp verlenen of meebouwen aan een project?' Nee dat gaan we niet doen. Juist niet.

Maar wat dan wel?

De afgelopen zes weken zijn we bezig geweest met de voorbereidingen van de reis. We hebben verschillende colleges gehad over ontwikkelingssamenwerking, armoede, duurzaam ondernemen en ook over kinderen in ontwikkelingslanden.
Daarnaast hebben we in groepjes gekeken naar verschillende manieren van ontwikkelingssamenwerking. Deze onderwerpen variëren van vrijwilligerswerk in een ontwikkelingsland, tot het doneren van kleding, of het sponsoren van een kindje.

Nadat we deze kennis hebben gekregen vanuit de CHE, gaan we tijdens de reis kijken hoe al deze dingen eruit zien in de praktijk. Zo komen we te weten wat de verschillende manieren van ontwikkelingssamenwerking opleveren en welke manieren eigenlijk niet werken zoals gedacht. Daarnaast gaan we ook ervaren hoe het is om in een hele andere cultuur te leven.
Het programma bevat verschillende onderdelen, zo brengen we een dag door in een sloppenwijk en gaan we in gesprek met studenten van de Keniaanse University.
In het weekend zullen we echt ervaren hoe het Keniaanse leven eruit ziet, door te logeren in een gastgezin. Het hele programma is bij de foto’s te zien.

En dan?

Terug in Nederland stellen we een actieplan op voor ons zelfgekozen onderwerp, om zo te kijken wat de positieve en negatieve kanten zijn aan bijvoorbeeld het sponsoren van een kindje of het doneren van kleding.
Daarnaast houden we tijdens de reis een persoonlijk vormingsdossier bij, waarin wij kunnen reflecteren op onze ervaringen. Wat levert deze reis ons persoonlijk en professioneel op?

Het is bijna zover!
Aanstaande zaterdag vertrekken we en houden we jullie, via de blog en social media, op de hoogte van onze ervaringen!

1. Ester Trouwborst:
    4 januari 2020
    Hele fijne weken in Kenia. Fijn dat jullie veilig aangekomen zijn.
  2. Oma van Elianne.:
    6 januari 2020