Redeemed Gospel Church

5 januari 2020 - Karen, Kenia

Na een korte eerste nacht in het Don Bosco Guesthouse zaten we vanochtend om acht uur aan het ontbijt. In de foto’s kun je zien op wat voor kamers we slapen, het is wel wat primitiever dan in Nederland.

Om 9 uur vertrokken we naar de Redeemed Gospel Church, deze kerk bevindt zich in de Mathare sloppenwijk. De dienst was al bezig toen wij aankwamen, maar het is hier heel normaal om tijdens een dienst nog binnen te komen, want ze hebben hier gewoon de hele ochtend kerk.
We begonnen de eerste twee uur met zingen van liederen in het Swahili. Daarnaast hebben we ook onze ogen uitgekeken over hoe het er in een Keniaanse dienst aan toe gaat.
Het viel op dat de mensen erg enthousiast waren met het zingen, maar ook met het bidden.
De pastor bad voor de jongeren die weer naar school gaan en vroeg ze ook om naar voren te komen.
Natuurlijk moesten wij als Nederlanders ook een praatje houden en wat liederen zingen. Dus dat hebben we gedaan en de hele kerk was super enthousiast.
Bij een kerkdienst hoort natuurlijk ook een preek, die vandaag ging over 2 Korinthe 4: 16-18. De pastor begon ermee dat je je angsten onder ogen moet komen, maar dat dit niet kan zonder de hulp van God. Hierbij werd de vergelijking van David en Goliath aangehaald. Ook gaf de pastor ons mee dat het belangrijk is om elke dag om vernieuwing te vragen.
Je kan niet terugvallen op je succes van gisteren, want je hebt God elke dag opnieuw nodig. God wil een vriendschappelijke relatie met je aangaan, maar hiervoor is het wel belangrijk dat je in Hem investeert, net als dat je dat bij vrienden doet. Helaas zijn wij tegenwoordig ook veel met andere dingen bezig, zoals onze telefoons. Het was opvallend om te zien dat de pastor dit aanhaalde, blijkbaar is het vele telefoongebruik niet alleen een westers probleem.

Na een dienst van 3 uur kregen wij een uitgebreide lunch bij de kerk. Daarna was er de mogelijkheid om vragen te stellen over de sloppenwijk, maar ook over de kerk.
Ze vertelde over de watervoorzieningen en stroomvoorzieningen maar ook over de problemen die veel voorkomen als het gaat om bijvoorbeeld de elektriciteit. Zelf waren wij ook heel benieuwd naar de samenwerking met Compassion en hebben vragen gesteld over het proces van een kind sponsoren. Het was een informatieve en interessante dag, maar wel erg vermoeiend.
Om 3 uur stapten we weer in de bus om naar het guesthouse te gaan. Na een hobbelige en warme rit van ruim een uur kwamen we weer veilig aan.
Het viel ons heel erg op dat er grote verschillen zijn tussen sloppenwijken en de nettere wijken in Kenia. Als je naar links kijkt zie je allemaal kleine huisjes op elkaar gepropt, en aan de andere kant staan er verschillende wolkenkrabbers.

De rest van de dag kunnen we lekker uitrusten van alle indrukken die we hebben opgedaan.
Fijne dag en tot

IMG_3101IMG_3098IMG_3116IMG_3108IMG_3097IMG_3080IMG_3086IMG_3102

morgen!

1. Anne-Ruth:
    5 januari 2020
    Dat is wel een langere dienst dan in Nederland😂
  2. Arthur:
    5 januari 2020
    Top verslag! Mooie communicatie vorm deze reislogger! Goede tijd daar met elkaar.
  3. Jan van de Weerd (vader Sophie):
    6 januari 2020
    Ziet er allemaal zeer interessant uit
  4. Yvonne Girgis:
    6 januari 2020
    Mooi verslag met foto's, zo kunnen we als ouders een beetje meereizen, ik kijk al uit naar nieuwe verhalen. Ik wens jullie allemaal veel plezier!🙂