Terug in de schoolbanken

9 januari 2020 - Machakos, Kenia

Deze ochtend is anders dan we normaal (ondertussen) al gewend zijn. We hebben namelijk in een ander Guest house geslapen, met een ander bed en andere (vreemde) geluiden. Al snel wordt duidelijk dat niet iedereen even vast heeft geslapen, ook te zien aan een aantal zeer slaperige gezichten. Als we ons om half 8 verzamelen bij het ontbijt, en de geur van versgebakken eieren de overhand neemt, komt het enthousiasme weer helemaal terug. Al helemaal bij de gedachte dat we een avontuurlijk dagje voor de boeg hebben.

Na het ontbijt checken we uit en maken we ons klaar voor een busrit naar een waterproject en een school. We komen veel hobbels tegen en de onderkant van de bus raakt meerdere malen de grond, maar toch komen we (zoals tot nu toe elke dag) veilig aan bij onze eerste bestemming: de boomkwekerij. Hoog op een bergtop met prachtig uitzicht. De gastheer vertelt ons over het werk dat zij daar doen. Er worden planten gekweekt, die vervolgens worden verkocht aan boeren, waarbij het project tevens ook goed is voor het milieu. Van dit project kunnen meerdere gezinnen worden onderhouden.

Voordat we de bus weer instappen worden er meerdere Instagram kiekjes voor het thuisfront gemaakt. We rijden door naar een basisschool, waar er meerdere projecten plaatsvinden. Als we dus bus uitstappen staan alle schoolkindjes (in uniform) ons te verwelkomen met liedjes die ze zingen. Een warmer welkom kan niet, in een stralend zonnetje! Als de kinderen zijn uitgezongen ontmoeten we het hoofd van de school. We lopen door naar de achterkant van het schoolplein waar allemaal bomen zijn gepland, als erosieproces. Verder zijn er verschillende watertanks gerealiseerd zodat kinderen hun handen kunnen wassen en water kunnen tappen.

In de verte horen we de kinderen, die eerst naar hun klaslokaal werden gestuurd, weer zingen op het schoolplein.  We stellen ons aan elkaar voor en zingen verschillende liedjes in het Engels, Swahili en Nederlands. Ondertussen wordt de groep kinderen steeds groter en staan er ruim 500 kinderen om ons heen. Er wordt nóg meer gezongen, gelachen en gevoeld aan onze haren. Deze vinden zij wel heel erg apart! Als we daarna nog vrije tijd hebben spelen we nog spelletjes met ze en maken we een hoop foto’s en video’s. Ook krijgen we een kijkje in een klaslokaal waar zo’n 40 kinderen les krijgen. Ze krijgen les op houten schoolbankjes, die u (oudere generatie) wellicht nog wel kent!

Na een hoop groepsfoto’s, selfies en lol stappen we weer in de bus met een grote glimlach. We lunchen bij het Guest house in Machakos waarna we onze weg terug afleggen richting Nairobi. In de avond staat er een college op de planning van Jody de Blois. Zij is een Nederlandse vrouw die ontwikkelingswerk doet in Kenia. Terwijl dit verslag wordt geschreven, genieten we van een heerlijk Afrikaans avondzonnetje (18:00 uur, want om 19:00 uur is het al donker) en wordt er nog sportief een potje basketbal gespeeld.

Naomi van Rossum en Youssef Girgis

IMG_5902IMG_4022IMG_5918IMG_3492WhatsApp Image 2020-01-09 at 18.32.19IMG_5953IMG_4129IMG_4120IMG_4048IMG_4064IMG_5920WhatsApp Image 2020-01-09 at 18.32.15IMG_3468IMG_4016

1. Ester Trouwborst:
    9 januari 2020
    Mooi weer om jullie belevenissen te lezen.
    Echt de ouderwetse schoolbankjes van vroeger. Wat doen jullie veel indrukken op zeg.
  2. Yvonne Girgis:
    10 januari 2020
    Ik heb een reactie geplaatst maar zie 'm niet terug??
  3. Thijs:
    10 januari 2020
    Yvonne Girgis: je hebt je reactie geplaatst bij een van de foto's, ik kwam hem net tegen.
  4. Yvonne Girgis:
    10 januari 2020
    Dank je wel Thijs🙂goed gezien! Ik had 'm inderdaad per ongeluk onder de laatste foto geplaatst ( van het busje) haha🙂
  5. Oma van Elianne.:
    10 januari 2020
    Wat een indrukken in een week.Vast moeilijk om te verwerken in zo korte tijd.
  6. Oma van Elianne.:
    10 januari 2020
    Fijn om jullie zo te kunnen volgen.
  7. Willemieke:
    11 januari 2020
    Wat een indrukwekkende en afwisselende reis. Leuk om jullie reisverslag mee te lezen en te bekijken!