Onvergetelijk weekend bij Keniaanse locals

12 januari 2020 - Nairobi, Kenia

De rust in Guest house Don Bosco keert langzaamaan terug. Studenten komen terug van hun weekend bij het gastgezin en voegen zich bij de studenten die noodgedwongen eerder huiswaarts keerden vanwege ziekte. Vandaag meer positiviteit want mensen voelen zich over het algemeen weer een stuk beter en verhalen van afgelopen weekend worden vol overgave uitgewisseld. Inside Kenya herenigt!

Eerst een update over de ziekenboeg, omdat dit een zwarte schaduw wierp over het weekend. Velen voelen zich alweer stukken beter. Vandaag is een dag dat de mensen lekker niks hoeven te doen en kunnen uitzieken. De één kruipt in zijn bed, de ander durft alweer wat zonnestraaltjes op te pikken op de binnenplaats van het Guest house.

Naast alle zieken waren er ook een aantal groepjes die zich wél helemaal goed voelden en een geweldig weekend hebben beleefd bij hun gastgezin. Zo waren er drie studenten (Elke, Nienke en Sophie) die aan de rand van een safaripark verbleven met prachtig uitzicht. Zij zagen giraffen, gazelles en een aapje. Helaas waren er ook daar een paar zieken, maar zij besloten te blijven omdat ze de plek waar ze verbleven zo fijn vonden. Ze werden verwend met fruit en smoothies. De gastvrouw gelooft heel erg in natuurlijke geneeswijze en daarom heeft ze haar eigen juicebar. Op de kaart staat voor elke denkbare ziekte een speciale smoothie.

Een ander duo (Jantine en Nadine) verbleef bij een lief gastgezin met zeer drukke kinderen. De eerste dag hadden de studenten de taak om op de kinderen te passen, maar ’s avonds gingen ze naar een show waar verschillende stammen uit Kenia hun dans lieten zien. Zondagochtend gingen ze naar de kerk en sloten het weekend met het gezin af in een pizzeria.

Na drieënhalfuur kwamen Iris en Joanne vrijdagmiddag aan bij hun gastgezin met drie kinderen. Voordat ze bij hun thuiskwamen werden ze nog rondgeleid in drie kapperszaken van de gastheer. De studenten hebben leren koken, waaronder het Keniaanse gerecht Chapati. Verder moesten ze lang oppassen op de kinderen, gingen ze zondagochtend naar de kerk waar mensen letterlijk stonden te springen. Een geweldige ervaring.

Daniël en Youssef verbleven bij een rijk gastgezin ten noorden van Nairobi. De poort van het erf ging open en er verscheen een groot huis aan de horizon. Een huis omringt door grasveldjes, bananen- en mangobomen. Daniël en Youssef verbleven bij een familie met twee zonen (de derde studeert in het buitenland) en heel veel vrienden, tuinmannen en een keukenhulp die continu in en rondom het huis met hen meegingen. Op zaterdag werden de jongens meegenomen de bergen in, richting het noorden van Kenia. Ze kregen koffie-, thee- en ananasplantages te zien op meer dan 2000 meter hoogte. Zondag woonden ze een (Baptisten)kerkdienst bij waar veel werd gezongen, gedanst en geklapt. Daarna werden er thuis nog verschillende Keniaanse spellen gespeeld, waaronder Gonga. Een spel dat Keniaanse jongeren graag met elkaar spelen.

Vandaag is er niet veel actie in het Guest house, want morgen staat ons een lange dag te wachten. We vertrekken ’s ochtends vroeg naar Narok, een rit van ongeveer vier uur richting het westen van Kenia. We zullen drie dingen bezoeken. Een school, een kliniek en een Masai-familie. Hopelijk is dan iedereen beter, en kunnen we de positieve vibe (die we tot nu toe altijd hebben gehad) doorzetten! Terwijl ik dit type is er een wolkbreuk met stortregen en onweer. Het mag de pret niet drukken, want we zitten onder een afdakje. De één schrijft in haar dagboek, de anderen spelen een spel. En onder het andere afdakje wordt met een grote glimlach teruggekeken op afgelopen weekend.

Youssef Girgis

IMG_3868IMG_3918IMG_3888IMG_1916IMG_1932IMG_4257IMG_4266IMG_4313IMG_4335

1. Petra Rutten:
    12 januari 2020
    Mooie foto's jongens.
    Geniet er nog even van!
  2. Yvonne Girgis:
    12 januari 2020
    Mooi om jullie nieuws uit Kenya weer te lezen en te zien. We hebben weer genoten. Fijn dat het al weer wat beter gaat met de zieken!🙂
    We hopen dat iedereen morgen weer mag genieten van de reis en activiteiten in Narok. Heel veel plezier allemaal!!🙂🌴👍🦓🌿🌴