Gastgezinnen en ziekenhuizen

11 januari 2020 - Karen, Kenia

Even een andere blog dan normaal. Het is alweer 2 dagen geleden dat jullie iets van ons gehoord hebben, dus bij deze even een update van de afgelopen dagen.
Vrijdagochtend kregen wij de mogelijkheid om een kijkje te nemen bij iets van je vakgebied.
Zo zijn er mensen naar een publiek ziekenhuis gegaan om te bekijken wat de verschillen zijn tussen een Nederlands en een Keniaans ziekenhuis. In het ziekenhuis hebben we veel dingen gezien, we hebben geholpen om kleine baby’tjes vaccinatie druppeltjes te geven en hebben zelfs een nageboorte gezien! Wat ons wel heel erg opviel was de hygiëne die aanzienlijk slechter zijn dan in Nederland. Ook is het heel normaal dat vrouwen bevallen op een kamer met 5 andere vrouwen erbij, zonder privacy.

De groep social-workers zijn naar een moeder-kind tehuis geweest. Hier kwamen jonge moeders die vroeger werden misbruikt en ongewenst zwanger zijn. De oprichter Mary, gaf deze meisjes onderdak en overtuigde ze ervan om geen abortus te doen. Ook maakte Mary zich hard, om de schuldige mannen achter de tralies krijgen (sommige zelfs levenslang). Naast het onderdak zorg Mary voor voldoende donateurs, zodat de meisjes een opleiding kunnen doen.

De groep van bedrijfskunde ging naar een restaurant die net 7 maanden was geopend. De man die het restaurant runde, vertelde hoe het restaurant was opgezet en gaf ook een kijkje in de financiën en ander papierwerk. Erg interessant.

Dan hadden we nog een groep journalistiek, waarvan ik niet heel veel kan zeggen omdat deze allemaal in het gastgezin zitten en niet ziek zijn geworden.Dat brengt ons meteen bij het volgende onderwerp, de gastgezinnen en de zieke studenten.

Vrijdagmiddag vertrokken we allemaal richting onze gastgezinnen om daar het weekend door te brengen. Helaas begon de helft van de studenten ’s avonds last te krijgen van diarree. Iedereen heeft de eerste nacht doorgebracht bij het gastgezin, maar om 7 uur stroomde onze groepsapp over, van appjes, van mensen die ziek zijn geworden en teruggaan naar het guesthouse. Langzamerhand kwamen er steeds meer mensen aan bij het guesthouse om daar weer hun bed in te kruipen, in de hoop dat ze zich beter gaan voelen. Uiteindelijk is de helft van de studenten teruggekomen en blijft de helft dit weekend in de gastgezinnen.
Om 12 uur werden we wakker gemaakt omdat Esther (onze reisleider in Kenia) er niet helemaal gerust op was, dat er zoveel studenten ziek waren geworden. Daarom vertrokken we naar een particulier ziekenhuis (Karen Hospital)  om erge ziektes als malaria en cholera uit te sluiten. Dit is een ziekenhuis wat volledig voldoet aan de Westerse standaarden en niet vergelijkbaar is met het publieke ziekenhuis waar we vrijdag geweest zijn.
In het ziekenhuis kregen we eerst allemaal een controle van de bloeddruk, saturatie (zuurstof in het bloed), hartslag en gewicht. Vervolgens werd bij ons allemaal de ontlasting gecontroleerd op bacteriën en virussen. Veel studenten kregen ook een bloedtest.
Helaas waren er drie mensen erg ziek, waardoor ze aan het infuus werden gelegd, ze kregen vocht en pijnstillers toegediend.
Nadat we alle controles hadden gehad, moesten we ruim anderhalf uur wachten op de uitslagen. De ene had een bacteriële infectie, de ander een virus en sommige hadden alleen diarree (waarschijnlijk van eten wat verkeerd is gevallen).
We kregen in het ziekenhuis medicatie voorgeschreven en konden deze meteen ophalen, waardoor iedereen nu voorzien is van de juiste medicatie. Veel medicatie is diarree remmend of pijnstillend, maar er is ook antibiotica en probiotica voorgeschreven voor de bacteriën.
Na ruim 5 uur in het ziekenhuis gingen we weer terug naar het guesthouse, nam iedereen zijn medicatie en gingen de meeste mensen slapen.
We hopen allemaal dat de medicatie zo snel mogelijk werkt en we snel weer opknappen.
Morgen hopen we weer een kleine update te geven over de situatie.

Elianne

1. Marcla Trouwborst-Touwslager:
    11 januari 2020
    Opa en oma Tr. hopen dat jullie allemaal snel weer opknappen om van de verdere reis te kunnen genieten.
  2. Thijs:
    Beterschap allemaal!
  3. Anne-Ruth:
    11 januari 2020
    Beterschap allemaal, hopelijk gaat het snel weer beter🥰
  4. Ester Trouwborst:
    11 januari 2020
    Interessant om allemaal op zijn of haar vakgebied te kunnen kijken hoe het in Kenia is. Fijn dat degene die ziek zijn allemaal weer terug mochten keren uit het ziekenhuis. Hopen dat de medicijnen aanslaan en jullie snel opknappen. Goede zondag!
  5. Willy de Groot-van Saane:
    11 januari 2020
    Veel beterschap allemaal; sterkte hoor!
  6. Marleen Trouwborst:
    11 januari 2020
    Beterschap iedereen. Hopen dat iedereen weer snel opknapt.
  7. Yvonne Girgis:
    11 januari 2020
    Wat een pech! Héél veel beterschap!!🙂👍
  8. Hennie Crum:
    11 januari 2020
    Tjonge wat n ervaringen....iedereen beterschap gewenst! Hopen dat jullie snel op mogen knappen. Groetjes fam Crum.
  9. Rianne Crum:
    13 januari 2020
    Hopelijk gaat het met jullie nu al wat de goede kant op!! Sterkte hoor.